Ima moški glas v
feminističnih teorijah svoje mesto? Ali lahko prinese napredek ali lahko
feminizmu na kakšen način škoduje? Se sploh lahko moški počutijo varno kot
zagovorniki feminizma v današnji družbi?
Med različnimi
feminističnimi pogledi najdemo več pogledov na vključevanje moških v
feministične razprave, tako se tu izpostavi radikalni lezbični feminizem, ki
zagovarja tezo, da že samo vključevanje moških v katerokoli razpravo o
feminizmu, čeprav bi morda moški zagovarjal točke, na katere daje gibanje
poudarek, omogoča reproduciranje patriarhije in vključi maskulinost v te
razprave, ki se hočejo ravno tem dominantnim delom družbe izogniti. Ta
radikalni feminizem predpostavlja popolno izognitev moškim in s tem
maskulinosti, ki jo prinesejo s sabo, v teh razpravah, vendar se s tem že nekam
separatističnim pogledom vendarle ne strinjajo vsi deli gibanja, ki se bojuje
za enakost spolov.
Progresivni moški pogled
na tematiko moških zagovornikov feminizma in feminističnih pogledov zagovarja,
da mora imeti takšna perspektiva, ki bi poudarjala enakost spolov tudi z
moškega vidika, nekaj značilnosti. Moški feministi se kot del patriarhalnega
reda morajo sprva zavedati privilegijev, ki jih imajo kot opresorji v heteronormativnem
patriarhatu, to znanje temelji na refleksiji moške spolne vloge, ki mu jo je
podelila družba, ter ozavestitev ženske podrejenosti, pomembna točka moških
feministov pa je tudi ta, da dajejo gibanju novo dimenzijo, saj lahko feminizem
predstavijo ostalim moškim na bolj njim prepričljiv način.
Ravno zato, ker feminizem
predstavljajo moški, ki s svojim sodelovanjem pri zagovarjanju feminističnih
idej in z gledanjem na svet ter družbo skozi feministično teorijo, pokažejo pot
tudi preostalim moškim za kritično analizo lastne vloge v družbi, kjer je vsak
del socializacijsko pogojenih vlog. Moški kot del spolne hierarhije, ki vlada
trenutni družbi, tako ponudi temelje za spremembe, saj se zaveda svoje vloge v
tem sistemu in jo skuša s kritično mislijo in razumevanjem spremeniti. Ne
spreminja le ženske podjarmljenosti, zaveda se tudi kletke, ki jo je prejel
zato, ker je moški, in opozarja tudi na različne vidike hegemonije, ki vladajo
v različnih sferah družbe, tako v kulturnem in ekonomskem smislu.
Feminist se tu znajde v
dvojni vlogi - zagovarja feministično misel a obenem pripada vladajočemu delu
družbe. Obenem pa moški feminist ni zagovornik tega pogleda samo za to, da
izpostavlja ženske težave, prav tako lahko in mora izpostavljati problematiko
moških, ki se ravno tako soočajo s stereotipi, družbenimi pričakovanji in
pritiski, prav tako se soočajo z nasiljem v partnerskih odnosih, posilstvi …, a
vendarle takrat tudi njihov glas ni slišan oziroma že predhodno utišan. Tudi
to, da se tukaj sploh sprašujemo, ali je moški lahko feminist – zakaj je to
sploh tema za debatiranje, kot da bi družba tudi tukaj pritiskala na moške, da
se ne identificirajo z bojem za enakost spolov ter za še večjo emancipacijo
žensk.
Da, seveda je moški lahko
feminist. Zakaj vendarle ne? Če se nekdo zavzema za enakost med spoli in skuša
spreminjati in premikati meje, ki določajo tako imenovane nasprotne strani, kot
sta na primer maskulinost in feminilnost. Torej – zagovornik enakosti med
spoli, ki hoče, da imajo ženske in moški enake možnosti, je feminist, ne glede
na njegovo ali njeno spolno identiteto. Tudi močnejše spremembe so možne le
takrat, ko za boljši svet sodelujemo vsi, ne da je približno polovica vseh
izključena iz identifikacije s feminizmom samo zato, ker niso ženske.
No comments:
Post a Comment
Tvoje mnenje? Deli ga z nami!